|
Pollekens Over plantaardige zaken en oplossingen
|
Het is nu Di Sep 07, 2010 8:26 pm
Tijden zijn in UTC + 1 |
|
Pagina 1 van 1 [3 berichten] |
|
| Auteur |
Bericht |
Marjolein
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Za Jul 10, 2010 5:52 pm Onderwerp:
Oranje of gele goudsbloem? |
|
Hallo mensen.
Ik heb gele goudsbloemen in de tuin staan, en ik wil daar binnenkort proberen een macetaat van te maken, maar nu hoorde ik van iemand dat je de oranje versie moet hebben.
Wat is eigenlijk het verschil, behalve de kleur dan. En kan ik gewoon olijfolie uit de supermarkt gebruiken, of moet ik bij de natuurvoedingswinkel langs?
Vriendelijke groeten
Marjolein
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Wo Jul 14, 2010 6:13 pm Onderwerp:
Goudsbloemen |
|
Beste Marjolein,
Voor het maken van een goed maceraat maakt het niet zo veel uit of je de allerduurste olijfolie gebruikt of niet. Velen roepen dat het van biologische teelt zou moeten zijn en dan nog koud geperst. Er is echt geen wetenschappelijke basis voor die redenering, je kan voor het goede effect gewone raapolie gebruiken om maar een verschil aan te geven en daar kun je een auto op laten rijden. Hoewel diesel of gasolie vanzelfsprekend totaal ongeschikt is. Waar je wel rekening mee kan houden is de houdbaarheid van de olie. Koudgeperste olie is doorgaans gevoeliger voor bederf dan warm geperste olie. Dus kun je de olie net zo goed bij de Aldi of Lidl halen waar bij je een goede prijs/kwaliteit haalt, als bij een delicatessen of biowinkel met een appellationvermelding op het etiket, overigens kun je bij een Turkse of Marokaanse winkel voordelig olie halen van goede kwaliteit in wat grotere verpakkingen en daardoor voordeliger.
Nu wat betreft de kleur van de Goudsbloemen: Ik kan geen verschillen ontdekken in de werking dan wel in de actieve plantenstofjes en zou je mogen veronderstellen dat het geen moer uitmaakt welke kleur bloemen je gebruikt. Of het zou moeten gaan om de kleur van het maceraat. De kleurstoffen hebben de neiging op de huid in te werken en die te kleuren dus de keus is meer cosmetisch om voor een van de twee kleuren te kiezen.
Vriendelijke groet
Paul
_________________ houdt de groene vlam brandend.
Ik kan ook foutjes maken, dus denk ook zelf goed na
|
|
Naar boven
|
|
 |
Marjolein
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Ma Jul 19, 2010 2:50 pm Onderwerp:
|