|
Pollekens Over plantaardige zaken en oplossingen
|
Het is nu Di Sep 07, 2010 8:22 pm
Tijden zijn in UTC + 1 |
|
Pagina 1 van 1 [7 berichten] |
|
| Auteur |
Bericht |
russell
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Vr Mrt 06, 2009 9:44 pm Onderwerp:
sjk |
|
Hoi allemaal,
Ik lees al een aantal maanden mee met dit forum en heb al veel nuttige tips kunnen vinden.
Sinds een maand slik ik sjk pillen van arkocaps , 185 gr, ivm met lichte depressie. Na drie weken begon ik het effect te merken... mijn lontje is wat langer geworden.
Omdat ik hierdoor enthousiaster werd betreft homeopathie drink ik nu ook twee keer per dag sjk thee icm kamille en lindenbloesem.
Daarbij gebruik ik nu ook sinds een week sjk olie (bruin goedje) van een natuurwinkel.
Ik merk nu dat ik me licht in me hoofd ga voelen met af en toe lichte steekjes, en mijn menstruatie is de helft korter. Kan het zijn dat ik overdoseerd?
Daarbij moet ik wel mededelen dat ik 3 keer ginseng thee heb gedronken... heb ik zelf getrokken van een ginsengwortel icm verse gember, maar ik denk niet dat dat er iets mee te maken heeft, maar je weet maar nooit.
alvast bedankt voor je antwoord.
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Za Mrt 07, 2009 11:22 am Onderwerp:
sjk |
|
Beste Russel,
Overdadig zeker, maar elk SJK gebruik heeft effect op de menstruatie, het gebruik in combinatie met gember en ginseng was mij nog niet eerder gemeld. Gember is een plant voor de pep. Ik zou gelijktijdig gebruik met SJK willen ontmoedigen het werkt een beetje tegenstrijdig. Gelijktijdig gebruik met kamille is niet waar ik aan zou denken of zou aanraden. Met lindebloesem en melisse weer wel als er longproblemen zijn, in dat geval is gember weer wel een combinatie kruid met sjk maar niet zo zeer voor depressieve klachten. Aanvullend sjkolie gebruiken wordt wel veel van het goede. Naar ik mag aannemen gebruik je dat uitwendig? Ik zou na 2 maanden even een weekje geen sjk gebruiken. Vang die periode even op met melisse of valeriaan.
Gebruik van kruidenthee heeft niets van doen met homeopatie, dat is een andere tak van sport. Maar die spraakverwarring met fytopatie komt vaker voor.
Vriendelijke groet
Paul
_________________ houdt de groene vlam brandend.
Ik kan ook foutjes maken, dus denk ook zelf goed na
|
|
Naar boven
|
|
 |
russell
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 8:49 am Onderwerp:
|
|
Dag Paul,
Eergisteren heb ik weer eens een ginsengwortel gebruikt bij de soep en had bij het slapen geen problemen.
Gisteren had ik nog eens een kruidensoepje ( ik experimenteer graag met soep) gemaakt maar heb naast ginseng nu ook een stuk verse gember gebruikt. Waarschijnlijk heb ik hierdoor geen oog dicht gedaan vannacht... ik was namelijk klaar wakker.
Ik moest hieraan meteen aan mijn vroegere jaren denken toen ik weleens zo'n drugspilletje slikte om wakker te blijven zodat je meerdere feesten kon afstruinen.
Naast het niet kunnen slapen had ik een licht hoofd en lichte steekjes bij mijn slaap. Aangezien ik dit niet nogeens wil meemaken gebruik ik geen ginseng icm gember. Ik weet dat deze wortels allebei oppeppend zijn maar wist niet dat het zo van kracht was.
Dat het kan liggen aan de sjk is dus niet het geval.
Kan U mij misschien meer uitleggen over de combinatie van beide wortels?
alvast bedankt voor uw antwoord.
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 10:27 am Onderwerp:
sjk gember en ginseng |
|
Beste Russell,
Aan de ene kant worden kruiden onderschat waar het hun werking betreft en aan de andere kant wordt er getwijfeld aan de effecten. Die twee uitersten komen bij elkaar in jouw verhaal.
In China is het niet ongewoon visschotels met gember en dan ook flinke hoeveelheden gember, op te leuken. Dan eten ze het niet elke dag kan ik je verzekeren. Gember kan ook eventuele bacteriële besmettingen voorkomen. Telkens als ze me daar op trakteerden had ik problemen met inslapen. Dus nam ik spaarzaam van deze schotels bi de avondmaaltijd, bij de lunch nam ik er wel veel meer van omdat er tijdens een zakenlunch heftig gezopen wordt en je dan minder "recuperatietijd" daarbij kunt gebruiken omdat er nog gewerkt moet worden. De effecten van de diverse kruiderijen waren me op voorhand al bekend vanwege mijn langdurige bestudering van planten en hun effecten. Telkens als me weer het een en ander wordt voorgezet was er een onderonsje met mijn tolk aangaande de kruiden die gebruikt werden in de diverse schotels. Onder extreme werkomstandigheden moet je je goed realiseren wat je eet omdat je anders de 100 tot 150 uur actief werkzaam zijn per week niet kan waarmaken. Gember helpt daarbij, kan ik je uit ervaring vertellen. De FDA, de strenge controleur van waren en medicijnen in de USA, vindt gember relatief veilig maar heeft het niet toegelaten als therapeuticum (zeg maar medicijn). Maar alle positieve effecten kunnen ook als nadeel werken. Het eerste waar je aan moet denken is het stimulerend effect dat doorwerkt op het gemoed en dus ook slaapproblemen kán veroorzaken. Het stimuleren van het hart en de bloedvaten werkt contraproductief als je bijvoorbeeld een onregelmatige hartslag hebt en vooral als je nog eens Bčtablokkers moet gebruiken. Ook stimuleert gember de stoelgang, dat is leuk als je toch al regelmatig dun afgaat. Denk ook aan de versterkte effecten bij bloedverdunners, die logischer wijze heel nauwkeurig moeten worden gedoseerd. Dus bij gember goed opletten als je "een snoepjeswinkel" aan pillen gebruikt en overleg daarover met een apotheker met bij voorkeur "plantkunde" in zijn/ haar opleiding of cv. Daar mag je gerust naar vragen bij deze "vakbroeders". Soms twijfel ik wel eens aan die specifieke kennis en je mag zonder beledigend te zijn de kennis daarop bevragen.
Ginseng is een ingewikkelder verhaal, vanwege de kostprijs ben ik het nog niet tegen gekomen als spijskruid in gerechten. Ik heb ook geen voorstelling bij die effecten die het kan hebben op gerechten. Wel zijn er duidelijke ongunstige effecten onderkend, zo kan langdurig zwaar gebruik bij vrouwen pijnlijke borsten een resultaat zijn, het is een afrodisiacum en mogelijk spelen de estrogenen een rol bij dat effect. (vergelijk fenegriek). Niet alleen vrouwen kunnen kunnen pijnen ervaren in de borststreek. Hoofdpijn is ook een mogelijk gevolg mogelijk gekoppeld aan een verhoogde bloeddruk. Dat kwamen we ook tegen bij de gember overigens. Slapeloosheid, nervositeit, jeuk, acné, vaginale bloedingen, impotentie (terwijl er mannen zweren bij de potentieverhoging) diarree, depressiviteit (daar ga je met je SJK), braakneigingen. Soms kan je je onverklaarbaar optimistisch voelen ("unusual sense of well-being": Fetrow & Avila).
Medicijnen met contra-indicatie: Insuline en bloedsuikerspiegelverlagende middelen, MAO inhibitors (anti depressieva als Nardil etcetera)
Koffie en thee versterken de stimulerende werking.
In zijn algemeenheid kunnen we opmerken dat beide planten bij hart en vaatproblemen, depressiviteit, slaapproblemen, bloeddruk en diabetes tot waakzaamheid oproepen.
Bovenstaande geeft voldoende argumenten om eens een apotheker te bevragen in combinatie met een arts en een planten/kruidentherapeut om jouw specifieke geval nog eens onder de loep te nemen, want bij jouw omgang met deze kruiden houdt dit de nodige risico's in.
Vriendelijke groet
Paul[/b]
|
|
Naar boven
|
|
 |
russell
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 4:50 pm Onderwerp:
|
|
Dag Paul,
Bedankt voor je uitleg.
Ooit had ik in Marokko 4 zakjes Ginsengwortels gekocht... kost daar werkelijk heel weinig...( hier in Nederland kost invoer 100 dollar voor 400 gram, geloof ik).
En aangezien Ginseng (panax) vroeger in Azie als medicijn werd gebruikt voor allerlei kwalen o.a. depressies en stress, was eigenlijk mijn interesse gewekt om het ook te gaan gebruiken.
Voordat ik het ging gebruiken ben ik op het net info gaan zoeken over het gebruik van deze wortels... en aangezien er 'voor mij' geen gevaren aan vast kleven (niet gebruiken met andere medicijnen) ben ik het gaan gebruiken in de thee en de soep.
Ginseng trekken voor thee met een blaadje munt en opgezoet met honing is een geweldige smaakervaring!! Echt heerlijk. Het smaakt een heel klein beetje naar drop.
Waarschijnlijk gebruik ik er teveel van... aangezien de wortels gedroogd zijn en ze onmogelijk te breken of te versnijden zijn gebruik ik het gehele worteltje (1 cm x 1,5 cm).
Daarnaast gebruik ik ook gember.... waarschijnlijk ook te veel (vers stuk van 1cm x3cm) voor 1 pan soep.
Als het allebei oppeppers zijn dan zal de hoofdpijn en slapeloosheid inderdaad daarvandaan komen.
Ik dacht eigenlijk dat ik er goed aan deed om deze wortels te gaan gebruiken... omdat ze waar ik ze voor wilde gebruiken zo goed bekend mee waren. Ik had begrepen dat er mensen zijn die de wortels geheel kauwen. (euhhh.... lijkt mij een bitter verhaal. Ach ja... in Nederland heb je hebt ook knoflook herkauwers, haha).
Ginseng kan dus vele nadelen geven bij vrouwen... daar schrik ik wel een beetje van. Maar aangezien ik er licht van in mijn hoofd word en een nacht niet geslapen hebt... kijk ik er nu wel mee uit.
Zo zie je maar dat een onschuldig worteltje als Ginseng en Gember toch ook nadelen kunnen hebben.
Ik ga nu verder zoeken hoe Ginseng en Gember te gebruiken betreft dosering voordat ik er mee verder aan de slag gaat.
Ik weet nu in ieder geval zeker dat het niet aan de SJK ligt, want daar schrok ik eigenlijk een beetje van.
Zou misschien wel leuk zijn om een onderwerp te openen betreft Ginseng... mensen met ervaring, voor en nadelen, of is daar te weinig animo voor?
bedankt
mvg
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Wo Mrt 11, 2009 11:44 pm Onderwerp:
sjk gember en ginseng |
|
Beste Russell,
weet je zeker dat het ginseng is? Ik denk bij ginseng aan van alles behalve aan Marocco. Bij de "kleine aarde" hebben ze een cultuur van ginseng als ik mij niet vergis en die zouden een monstertje wel kunnen determineren. Ik zelf heb te weinig ginseng gezien om ze van een monster te herkennen. Je zou voor hetzelfde geld klimopworteltjes kunnen hebben. Het is nauw verwant aan ginseng en het zou niet de eerste keer zijn dat klimopwortels voor ginseng moeten doorgaan in de handel. De smaak is bijna gelijk overigens. Ik heb nog geen monografie samengesteld voor ginseng, dat kost wel een weekje of wat maar dan kan ik goed gaan vergelijken.
Je doseringen klinken inderdaad aan de overdreven kant,
matigheid is vaak een mooie zaak bij kruiderij.
Groene groet
Paul
|
|
Naar boven
|
|
 |
nienke
Moderator
|
Geplaatst: Vr Mrt 13, 2009 8:35 pm Onderwerp:
|
|
Ik wil toch nog even toevoegen dat ik vind dat je, met alle respect, vrij onbezonnen omgaat met kruiden.
Misschien is het tijd om er nog maar eens op te wijzen dat kruiden krachtige medicijnen kunnen zijn en dat 'baat het niet dan schaadt het niet' zeker niet opgaat.
Het is niet voor niets dat je je na een kruidenstudie van vier jaar pas net een beginneling kan noemen...
Niet alleen kun je, zoals Paul al noemt, knollen voor citroenen verkocht krijgen (wat gevaarlijke situaties kan opleveren!), maar ook kun je je gemakkelijk verkijken op doseringen en combinaties, zoals je al gemerkt hebt.
Er zijn meer kruidenboeken die onzin verkopen dan boeken die een hoge kwaliteit hebben en als 'leek' is het soms niet makkelijk om erachter te komen of je iets goeds in handen hebt. Dus ook kruidenboeken kun je niet zomaar vertrouwen.
Met andere woorden: ook als je gezond ben en geen medicijnen gebruikt, wil dat nog niet zeggen dat je zo maar kunt gaan experimenteren met allerlei kruiden. Win liever goed advies in van een deskundige voordat je in het wilde weg gaat slikken...
_________________ Centrum voor Moeder en Kind
www.centrumvoormoederenkind.nl
De Groene Vrouw Kruidengeneeskunde
www.groenevrouw.nl
|
|
Naar boven
|
|
 |
|
|