|
Pollekens Over plantaardige zaken en oplossingen
|
Het is nu Di Sep 07, 2010 8:16 pm
Tijden zijn in UTC + 1 |
|
Pagina 1 van 1 [6 berichten] |
|
| Auteur |
Bericht |
frits
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Ma Jun 28, 2004 7:16 pm Onderwerp:
maceraatoliën |
|
Ik ben van verschillende kruiden maceraatoliën aan het maken zoals van sint janskruid, kaasjeskruid en teunisbloem. De basisolie die ik gebruik is olijfolie omdat die niet zo snel zal oxyderen als oliën met meervoudig onverzadigde vetzuren. En dit mengsel zet ik 3 à 4 weken in de zon als die tenminste wil schijnen. De vraag is nu hoe dek je de glazen pot af. Ik heb ergens gelezen dat de zon in de pot moet voor het therapeutisch effect. Dus geen deksel erop, maar bijv. keukenpapier waar je wat gaatjes in hebt geprikt. Alleen als het regent ben je wel nat. Kan iemand dit onderschrijven of kun je er gewoon de deksel opdoen zodat je niet voortdurend attent erop moet zijn of het regent.
De belangrijkste vraag die ik heb is.Welke werkzame bestanddelen van de kruiden komen uiteindelijk in de maceraatolie terecht?
Bij sint janskruid komt de stof hypericine in ieder geval in de olie terecht want die is verantwoordelijk voor de rode kleur. Maar hoe zit het met de bioflavonoïden en de looistoffen. Volgens mij komen de etherische oliën niet in de maceraatolie terecht. Vanwege de verzachtende werking van kaasjeskruidolie verwacht ik dat de slijmstoffen ook in de maceraatolie terechtkomen. Wat de teunisbloem maceraatolie tast ik helemaal in het duister.Heeft het wel nut om van de teunisbloem een maceraatolie te maken. Komen de werkzame bestanddelen zoals cis-gammalinolzuur, cis-linoleenzuur, oleïnezuur,palmitinezuur en stearinezuur in de maceraatolie?
Groetjes,
Frits
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Ma Jun 28, 2004 10:30 pm Onderwerp:
Maceraatolie en de werkzame stoffen die worden opgenomen |
|
Beste Frits,
Voor de minder gevorderde lezers, een maceraatolie is een aftreksel van kruiden waarbij olie wordt gebruikt als aftrekmiddel. Heel populair gezegd thee zetten van een kruid met plantaardige olie in plaats van water, je kan ook aftreksels maken met behulp van wijn of gedestileerde alcohol zoals jenever of wodka o.i.d.. De werkwijze is dan dat je een goede kwaliteit olie hebt waaraan je de kruiden toevoegt waarvan bekend is dat de werkzame stoffen in olie oplossen. Zoals de werkzame stoffen in het sint jan's kruid. Alle in olie oplosbare stoffen gaan in oplossing. Daaronder zijn vrijwel alle oliezuren die Frits noemde. Het gaat heel ver om een lijst van alle in olie oplosbare actieve plantenstoffen te noemen Frits, ik ben al een tijd bezig om bij mijn lijst van denkbare actieve stoffen hun oplosmiddel te plaatsen en dat is een tijdrovend karwei, ik ben dan ook nog niet gereed. Wat je opmerking over de afdekking betreft. Ik maak mijn maceraat gewoon in een afsluitbare wekfles compleet met rubber ring. het condens dat zich vormt onder het deksel laat ik er af lopen door bij tijd en wijle de fles te openen. Dat is doorgaans onvoldoende om een watervrije olie te maken nu gaat een eenvoudige natuurkundige truc werken. We maken gebruik van stratificatie na het uitpersen van het ruwe maceraat. Verwarm au bain marie je maceraat tot tegen het kookpunt dat heeft als voordeel dat je het mengsel pasteuriseert (nou ja niet helemaal maar het lijkt er veel op) daarbij verlies je een hoop water. Tweedens maakt het de olie dun waardoor het makkelijker filtreert. Het restant draf pers ik dan nog met een ouderwetse citruspers (omdat ik dat ding heb geërfd) uit. Er gaat dan nog fijn draf mee. Nu laten we het gefilterde en uitgeperste maceraat in een nauwe fles rusten. Het zwaardere water en het fijne draf zetten zich op de bodem van de fles en na een paar dagen gieten we het maceraat af. Dit afschenken is hetzelfde als het decanteren van een fles oude wijn om te voorkomen dat het droesem in het glas komt. Het zich in lagen scheiden van water en olie heet stratificeren. We maken gebruik van het verschil in soortelijk gewicht. Wil je optimaal gebruik maken van het kruid dan zou je het bezonken water kunnen benutten als medium van in water oplosbare stoffen, combinatie met alcohol kan in principe ook maar mijn eigen pogingen om zoiets uit te proberen waren niet denderend te noemen en je verpest zo makkelijk je maceraat. Als experiment wel leuk maar niet praktisch. Het is in principe niet moeilijk een olie te maken maar mijn vrouw dreigt hel en verdoemenis over me te laten komen omdat ik een verschrikkelijke knoeipot ben in haar ogen. Maar het verkregen materiaal stemt haar milder. Ik ben er achter gekomen dat een moderne magnetron het macereren heel erg versnelt zonder dat de werking van de olie ongunstig wordt beïnvloed. Je kan de bewerkingstijd van een week of 8 terugbrengen tot 7 dagen en dat is wat waard als je door je oude oogst heen bent. Ik maak jaarlijks een liter of vier Sint jans olie, mijn dierbaarste afnemers zijn fybromyalgie-, rheuma- en Parkinson's lijders. Het werkt ook prima tegen bijkomende problemen van verlammingen gezwollen ledematen en nog meer van dat soort zaken. de moeite van het werk meer dan waard, ik ruil dat voor verse olie om nieuwe te maken.
Zoals ik al eens heb opgemerkt heb ik een pastor zover gekregen om het te gebruiken als oliesel bij het sacrament der zieken. Ook in dat soort situaties raak ik ontroerd door het effect.
Succes
Paul
|
|
Naar boven
|
|
 |
frits
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2004 11:43 am Onderwerp:
|
|
Beste Paul,
Bedankt voor je snelle en uitgebreide antwoord. Ik vind het altijd leuk om jouw bijdragen te lezen. Daar spreekt kennis en ervaring uit. Bovendien laat je wat van jezelf zien en lardeer je je bijdragen met humor. Heel prettig om te lezen.
Ik ben t.z.t. zeer geïnteresseerd in de lijst van plantenstoffen die oplosbaar zijn in olie. Waar vind jij die info?
Ik heb nog wat vragen m.b.t. je antwoord.
Je schrijft dat alle oliezuren (teunisbloem) oplossen in vette olie. Maar ik kan me niet voorstellen dat een maceraatolie van teunisbloem net zo effectief werkt als de geperste vorm. Wat denk jij?
Hoe kom jij aan zoveel water in je maceraat?
Voor het filteren gebruik ik een koffiefilter waar ik eerst kokend water doorheen giet. Daarna gaat de olie gemakkelijker door de koffiefilter.
Waar in het proces gebruik je de magnetron en hoeveel seconden/minuten doe je de olie daarin?
Wat is fybromyalgie? In het geneeskundig zakwoorden staat het niet in. Ik weet dat het een aandoening van de spieren is, maar wat voor een.
Groetjes,
Frits
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Di Jun 29, 2004 6:32 pm Onderwerp:
water in het maceraat (olie dus) |
|
Beste Frits,
Antwoorden uit de losse pols zijn nu eenmaal snel gegeven maar toch kleur ik lichtjes door je compliment dank dank.
De info over de oplosbaarheid is jammer genoeg niet in een lijstje te vinden. Daarom duurt het ook zo verrekte lang om alles bij elkaar te vinden. Sommige kan ik vinden in de Chemiekaartengids een boekje dat ik als souvenier heb over gehouden toen ik met chemische afvalstoffen van doen had beroepshalve, een weggevertje van een handel in chemikaliën (Woordenboek Scheikunde) Chemisch Woordenboek van de universiteiten (WWW), Biochemisch woordenboek (WWW) Verder plunder ik alles wat maar verder onder een bepaalde stofnaam naar voren komt op het web (altijd controleren bij andere bronnen want niets is zo onbetrouwbaar als het "Web"). Mijn beste filterdoek is een neteldoekse lap die ik van een "dankbare" heb gekregen (krijgertjes zijn het beste want ik ben gedeeltelijkvan "zeeuwse bloede" en geld uitgeven vind ik zonde, ik zou eigenlijk lid van een vrekkenvereniging moeten worden) een "afgewassen" theedoek is ook heel prima maar een neteldoek blijft langer heel in mijn wringende knuisten (doorgaan tot de laatste druppel: ook zeeuws). Water krijg ik in mijn olie omdat ik graag en door haastigheid vaak van vers uitga en vers bevat nog veel water. terwijl je kruiden en blommen krimpen staan ze ook water af aan het oplosmedium. Om dezelfde reden ga ik ook graag met hoge alcoholpercentages aan de slag bij het maken van tincturen. Het percentage alcohol duikelt vanzelf omlaag en bij het uitwisselen van de actieve stoffen verloopt het proces sneller als het oplosmedium sterk hygroscopisch (vochtaantrekkend) is. Die hoge vochtaantrekking van alcohol is ook gelijk de reden van de bonkende hoofdpijn die je na overmatig alcoholgebruik overhoud. De alcohol trekt het vocht uit de hersenpan die daar als schokdemper voor de hersenen dient (een wetenschappelijke stelling) dus de beste remedie voor dat verschijnsel is het snel aanvullen van de vochtvoorraad. Gewoon helder water en vooral geen asperine.
De magnetron staat bij mij ca. 3 minuten op een stand lager dan de ontdooistand. Het spul krijgt dan om de zoveel seconden een opwarmstoot zonder te gaan koken en dat is net voldoende.
Als ze eens zouden weten wat het precies was dan was het fybromyalgie probleem wat makkelijker oplosbaar. Het meest gehoorde woord ervoor is "wekedelen rheuma" het is een rheuma-achtige aandoening van de spieren die vervelend pijnlijk is. Vaak is er een relatie met de omgeving waarin men woont of werkt. Maar dan wordt de zaak wat minder makkelijk empirisch te bewijzen wat wichelroedelopers (ik ben er ook zo "ene") een worst zal zijn. Als mogelijke oorzaken zijn diverse ontstekende zaken genoemd maar zoek op het web. Er zijn fora voor bijvoorbeeld het aan dit forum gelinkte pijnforum, te vinden via een link op vrijwel elke bladzijde van dit bescheiden forum. (ze hebben een beetje afgunstig makend meer aanloop dan ik)
Zodoende komt er weer wat los.
Zou ik bijna vergeten: De teunisbloemolie leverancier van het geroemde tryptophan (oplosbaar in olie) die ( het zaad) kan je uitpersen of malen op een steen en zal diverse malen sterker zijn dan maceraat.
Vriendelijke groet
Paul
|
|
Naar boven
|
|
 |
elf
Deelnemer/Gebruiker
|
Geplaatst: Do Jun 19, 2008 9:10 pm Onderwerp:
|
|
Hallo Paul, ik ben sinds een paar maanden bevangen door xde kruidenkoorts. Een aantal workshops gevolgd en alle vrije minuten struin ik het web af. Leren is vooral doen, dus ik zet alles wat ik kan vinden en wat ik interessant vind op olie. Een aantal zaken ook op jonge jenever. Wat zalfjes en een lippenbalsem hebben het levenslicht al gezien en cremes overleven maar een dag of 5, want dan gaan ze schimmelen. Maar oefening baart kunst. Nu hoor ik ook van jouw 'oploslijst', Heb je die inmiddels al geschreven, of kun je me in ieder geval dat wat je klaar hebt, laten lezen. Ik heb bijvoorbeeld jonge dennenknoppen op olie gezet en dat schijnt dus helemaal voor Jan-doedel te zijn, want dat moet op alcohol of azijn. Ik hoor heel graag van je. Houdoe, elf
|
|
Naar boven
|
|
 |
Paul
Site Admin
|
Geplaatst: Di Aug 19, 2008 10:51 am Onderwerp:
Kruidenkoorts |
|
Arme Elf,
Kruidenkoorts is een ziekte waartegen geen kruid gewassen, voor de duidelijkheid dat is wat anders dan kruidziekte.
Dat lijstje waar ik het over had is na al die jaren nog steeds niet publiceerbaar, want het is nog niet af. Ik ben er al wel een jaar of vier mee bezig tussen andere bedrijven door, net zoals mijn andere magnum opus waarvan ik de eerste aanzet in 2001 heb gegeven en ook nog als "Unvollendete" te boek staat.
Bij mij is het een chronische aandoening, ik heb het al 50 jaar en het sukkelt maar door. Ik zal moeten rentenieren om het werk te voltooien.
Weet je wat een goede lijst kan zijn om planten te kiezen voor een bepaalde bewerking zoals macereren is een lijst van een handel in producten, als die mensen het lukt om een bepaalde plant om te zetten is een zalf dan is die meestal oplosbaar in olie een creme is in dat opzicht minder geslaagd als leidraad, omdat er dan vaak andere technieken als emulgeren gebruikt worden. Dennetoppen bevatten oliën dus als je daarop uit bent is macereren niet zo onnozel, alleen worden oliën uit dennen, sparren en pijnbomen en dergelijke gedestilleerd, dat kan droge destillatie zijn. Een bekende is het maken van creosoot olie uit harshoudende soorten, als bijproduct krijg je dan houtskool. Maar er zijn subtielere mogelijkheden.
Groene groet
Paul
_________________ houdt de groene vlam brandend.
Ik kan ook foutjes maken, dus denk ook zelf goed na
|
|
Naar boven
|
|
 |
|
|
Pagina 1 van 1 [6 berichten] |
|
|